18 maja, 2020

Jak obniżyć poziom prolaktyny – rola dopaminy – leczenie – profilaktyka – sposoby

By admin

Prolaktyna jest hormonem produkowanym przez przysadkę mózgową, który stymuluje wzrost i reguluje metabolizm. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety produkują ten hormon, a jeśli jego poziom jest zbyt wysoki, może on prowadzić do problemów takich jak obniżony popęd płciowy i rzadkie lub zatrzymane okresy. Wiele rzeczy może powodować wysoki poziom prolaktyny, w tym niektóre leki na receptę, łagodne guzy i niedoczynność tarczycy, więc ważne jest, aby uzyskać diagnozę od lekarza.

Zmiana leków na receptę

Sprawdź swoje leki na receptę. Niektóre leki wydawane na receptę mogą powodować podwyższony poziom prolaktyny. Jeśli zażywasz jeden z tych leków, może to być przyczyną twojego wysokiego poziomu prolaktyny.

  • Dopamina, składnik chemiczny mózgu, blokuje wydzielanie prolaktyny. Kiedy przyjmujesz leki, które blokują lub obniżają poziom dopaminy, poziom prolaktyny może wzrosnąć.
  • Niektóre leki przeciwpsychotyczne mogą powodować ten efekt, takie jak risperidon, molindon, trifluoperazyna i haloperidol, a niektóre leki przeciwdepresyjne również. Metoklopramid, który jest przepisywany na ciężkie mdłości i refluks kwaśny, może również zwiększać wydzielanie prolaktyny.
  • Winowajcą może być również kilka leków, które leczą wysokie ciśnienie krwi, choć rzadziej zdarza się to w przypadku tych leków, do których należą reserpina, werapamil i alfa-metylodopa.

Zastrzyk z wit B6

Jedna dawka tej witaminy może wystarczyć do obniżenia poziomu prolaktyny, szczególnie jeśli są one tylko tymczasowo podniesione. Najlepiej jednak podawać ją w dożylnym lub iniekcji, więc porozmawiaj z lekarzem.
Typowa dawka to 300 miligramów. Personel medyczny prawdopodobnie wstrzyknie lek do dużego mięśnia (np. uda lub pośladków) lub wbije igłę w żyłę w celu wstrzyknięcia go.

Próba zastosowania środków zaradczych w domu – zmniejsz poziom prolaktyny

Dodaj 300 miligramów witaminy E do swoich codziennych suplementów. Samo zwiększenie poziomu witaminy E może obniżyć poziom prolaktyny, szczególnie jeśli jest on wysoki. Może to powstrzymać przysadkę mózgową przed wydzielaniem tak dużej ilości prolaktyny.
Porozmawiaj z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji, jeśli cierpisz na takie schorzenia jak choroba nerek lub hemodializa.
Efekty uboczne nie są częste w przypadku witaminy E. Jednak w przypadku przyjmowania dużych dawek mogą wystąpić problemy żołądkowe, zmęczenie, osłabienie, wysypka, bóle głowy, niewyraźne widzenie, zwiększone stężenie kreatyny w moczu oraz dysfunkcja gonad (jąder).

Weź Ashwagandę. Ten suplement, znany również jako Withania somnifera, może pomóc obniżyć poziom prolaktyny. W rzeczywistości, może nawet zwiększyć męską płodność i popęd płciowy u mężczyzn i kobiet.
Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek suplementu, porozmawiaj z lekarzem.
Przy stosowaniu tego leku mogą wystąpić mdłości, problemy żołądkowe lub bóle głowy.

Zwiększ spożycie cynku za pomocą suplementu. Suplement cynkowy może również pomóc obniżyć poziom prolaktyny. Spróbuj zacząć od 25 miligramów dziennie i zwiększyć go w razie potrzeby do 40 miligramów dziennie. Należy ponownie sprawdzić poziom prolaktyny, aby sprawdzić, czy konieczne jest zwiększenie dawki.
Zapytaj swojego lekarza o właściwe dozowanie suplementów takich jak cynk.
Skutki uboczne mogą obejmować bóle głowy, niestrawność, mdłości, biegunkę i wymioty.
Jeśli przyjmujesz więcej niż 40 miligramów dziennie przez długi czas, może to spowodować niedobór miedzi. Unikaj również zażywania odmiany donosowej (przez nos), ponieważ może to spowodować utratę zmysłu węchu.

Wyśpij się! 7-8 godzin snu wysokiej jakości. Niewystarczająca ilość snu może wytrącić system z równowagi, w tym produkcję hormonów takich jak prolaktyna. Idź do łóżka o rozsądnej porze, żebyś mógł odpocząć całą noc. Sam sen może pomóc w obniżeniu poziomu prolaktyny.

Weź L-dope – dopamina – antagonista prolaktyny

L-Dopa jest również badana pod kątem snu i motywacji. Roślinne suplementy L-Dopa są również dostępne, ale badania nad ich korzyściami są skąpe.

Jakie są więc bezpieczne, zdrowe, naturalne sposoby na zwiększenie poziomu dopaminy, o które możesz pytać? Oto kilka najlepszych sposobów na naturalne zwiększenie poziomu dopaminy:

  1. Jedz jedzenie bogate w tyrozynę. Aby produkować dopaminę. Twój organizm potrzebuje tyrozyny, którą można znaleźć w migdałach, bananach, awokado, jajach, fasoli, rybach i kurczaku.
  2. Ćwicz regularnie. Ogólnie rzecz biorąc, ćwiczenia fizyczne są jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla swojego mózgu. Zwiększa on produkcję nowych komórek mózgowych, spowalnia starzenie się komórek mózgowych, może zwiększyć poziom dopaminy. Ćwiczenia fizyczne wiążą się również z poprawą nastroju i ogólnie z lepszym spojrzeniem na życie.
  3. Naucz się medytować. Ogólnych korzyści zdrowotnych medytacji, mnisi demonstrowali przez setek badań.
  4. Słuchajcie muzyki. Nic dziwnego, że słuchanie uspokajającej muzyki może zwiększyć przyjemne uczucia, poprawić nastrój, zmniejszyć stres oraz pomóc w koncentracji i skupieniu. Badania wykazały, że wiele z tego osiąga się dzięki wzrostowi poziomu dopaminy.

Balans pomiędzy serotoniną i dopaminą – pułapki suplementacji 

  • 5-HTP może uszczuplać zapas dopaminy,
  • l-tryptofan może uszczuplać zapasy dopaminy,
  • L-DOPA może uszczuplać zapas serotoniny,
  • L-DOPA może uszczuplać zapas l-tryptofanu,
  • L-DOPA może uszczuplać zapas l-tyrozyny,
  • L-DOPA może uszczuplać zapas aminokwasów siarkowych,
  • l-tyrozyna może uszczuplać zapas serotoniny,
  • l-tyrozyna może uszczuplać zapas 5-HTP,
  • l-tyrozyna może uszczuplać zapas aminokwasów siarkowych,
  • aminokwasy siarkowe mogą uszczuplać zapas dopaminy,
  • aminokwasy siarkowe mogą uszczuplać zapas serotoniny.
zalezosci-dopamina-serotonina

Poszczenie dopaminowe

Poszczenie dopaminowe jest praktyką polegającą na tymczasowym powstrzymaniu się od uzależniających technologii, takich jak media społecznościowe, słuchanie muzyki na platformach technologicznych i gry internetowe, i może zostać rozszerzone na tymczasowe pozbawienie interakcji społecznych i jedzenia.